Rawnsley Park, Flinders Ranges

15 maart 2016 - Flinders Ranges, Australië

Uitgaansdag vandaag! We hebben een 4x4 dagtrip geboekt en gaan de Outback in. We hebben beiden geen idee wat we kunnen verwachten. Het is bewolkt maar de temperatuur is wederom prima!

Maar eerst maar eens vroeg op. De wekker gaat weer om 07:00u (het lijkt wel werk), lekker ontbijtje heeft Carolien klaargemaakt en om half negen staan we gereed. We worden door een ongelooflijk aardige “Crocodile Dundee” opgehaald. Hij blijkt Kim te heten en samen met hem komen nog de nieuwe helikopterpiloot, Neil, en twee Deense toeristen mee. De vrouw van het stel blijkt ziek te zijn en hoest aan één stuk door. Nou dat wordt lekker zeg, zo acht uur bij elkaar op de lip… Af en toe doen we de raampjes achterin open om de boesoeries van de vrouw weg te laten glippen ;-)

De tocht gaat zowat direct de Outback in. We hadden verwacht dat dit woestijn zou zijn, maar het tegendeel is waar. De Outback kent vele gezichten, rotspartijen, open steppes, Eucalyptusbossen en rivierbeddingen die uit kunnen groeien tot reusachtige rivieren tijdens hevige regenval. Er kan hier tot een meter regen vallen in acht uur tijd…

Kim is een ongelooflijk goede gids. Weet veel van de natuur en geologie en weet ons zelfs te boeien met lemongrass… We zien erg veel wildlife. De dieren zitten werkelijk overal en de zeldzame yellow footed rock-wallaby hebben we ook kunnen spotten. We hebben nog een koffiebreak en voor we het weten zitten we te lunchen in Blinman. Meer dan 200 kilometer van de dichtstbijzijnde serieuze stad verwijderd. Een gehucht met 16 inwoners, maar wel met een criquetclub, golfcourse en een zeer levendige hotel/pub, alwaar we van een lunch genieten. Overigens is het gehucht te klein. En omdat ze te klein zijn hoeven ze geen belasting te betalen, maar hebben ze ook geen recht op nuts-voorzieningen, zoals stroom, water en gas. En hun huishoudelijk afval moeten ze zelf regelen.

’s Middags staat een bezoek aan de kopermijn van Blinman op het programma. In deze oude mijn hebben ze eind 19e eeuw koper gedolven onder mensonterende omstandigheden. Deze museum-mijn laat ons alles zien hoe het toen was. We zijn blij dat we in deze tijd leven.

Daarna gaan we terug richting Rawnsley Park. We zijn tegen 17:00u weer thuis en praten nog even gezellig na in een heerlijk warm bad. Wat een luxe… ;-)

De lunch was redelijk veel, daarom hebben we geen zin om te koken vanavond en we eten een gebakken ei met toast. En vruchtenyoghurt als dessert. Ook lekker!

We zijn benieuwd wat morgen ons gaat brengen, hier in Flinders Ranges.